Frederiksværk Havn A.m.b.a
Brugernavn:
Adgangskode:

 

Flag regler

Flag regler
Kong Christian den 4. bestemte ved kongelig resolution af 20. maj 1635 at flaget for danske koffardiskibe skulle være stutflaget, de førte splitflaget, men dette var forbeholdt orlogsflåden i fremtiden.
Den kongelige Forordning af 25. marts 1757 bestemmer at danske koffardiskibe der sejler til "Strædet og den Middellandske Sø", det vil sige til Gibraltarstrædet og Middelhavet, skulle vise stutflaget med det kongelige ciffer i en hvid spuns over korsets midte og af en størrelse, som et af de inderste felter. Det var for at undgå forveksling med flagene for Malta og Sovoyen.
Stutflaget med de kongelige monogrammer førtes af danske handelsskibe indtil 1867 i alt i 110 år. Nationalflaget (Lystfartøjer: Yachtflag [split] / Udlejningsbåde: Koffardiflag [firkantet]):
Bør føres længst muligt agter, og gerne højt til vejrs.
Gaffelrig o.lign.: Nederste gaffel/sprydholt på nokken.
Bermudarig: Hvis muligt fra flynderen eller ved øverste sejlpind (ellers som motorbåd).
Motorbåd: Længst agter. Flag og flagspil bør her have en størrelse, så flaget hænger lige over vandet.
Flagtid: ALTID når man er let. Ellers fra solopgang til solnedgang; Dog ALDRIG før 08.00.

Gæsteflag/Gæstestandere:
Styrbord halv fortop:
Sluprig: Under styrbord salling, længst ude.
Ketch/Yawl mv.: Forreste masts styrbord salling, længst ude.
Motorbåde: Styrbord side af signalmasten, længst ude.
Gæstestandere bør altid føres indenfor eller under gæsteflag, men på samme mast.
Flagtid: Sættes efter og nedhales før Nationalflaget

Klubstander:
Styrbord eller bagbord, halv fortop:
Placeringen i forhold til master m.v. er som ovenfor, men med en lille hale.
I hjemmefarvand: Under styrbord salling.
I fremmed farvand: Under bagbord salling.
På Øresund, vil mange have det problem, at bare man har sejlet 1 sm, så er man i en anden sejlklubs "hjemmefarvand", og det vil så være uhøfligt, at føre sin egen stander under styrbord salling. Så er det sikrere, at lade standeren sidde under bagbord salling. Og langt mere høfligt, selvom man ikke er i stand til, at vise den rigtige stander under styrbord salling.


Besøgende :112.831
 
Havnen er i fuld gang med at forlænge bro 0 ved nordre mole, og laver en ny platform til brug for langskibs gæstesejlere og til brugere af fjordbadet. Dette er gjort muligt med en bevilling fra Friluftrådet.
Havnen har valgt ny leverandør af Diesel og sælge nu SHELL GTL Fuel, som er fremstillet på naturgas der giver en renere forbrænding med mindre røgudvikling, færre skadelige stoffer og er næsten lugtfri. Produktet er biologisk nedbrydeligt. Prisen er Dk 1
Så er der lukket for vandet på broerne og vinterpladsen og vandslangerne er samlet sammen og pakket væk. Har du behov for vand er der åbent for den udvendige vandhane siddende mellem indgangsdørene på toiletbygningen
Søndag d. 01 September 2019 Starter Stålmandsløbet kl. 10.00 med 1,9 km svømning her i havnebasisnet, med vandstart ved servicekajen. I Tidsrummet fra kl. 07.00 - til 12.00 Søndag vil havnen af sikkerhedsmæssige årsager være afspærret for al sejllas.
Datoen for generalforsamlingen er fastsat til Søndag den 24. Marts 2019. Klokken 10.00 og afholdes på Frederiksværk Gymnasium, Strandgade 34, 3300 Frederiksværk. Forslag fra andelshavere skal, for at kunne behandles af generalforsamlingen, fremsendes skr
Sejlernes badebygning er nu lukket af for vinteren og der åbners igen til sæsonen 2019. Der henvises til det offentlige toilet ved fiskerhytterne.
Vi har forsat flaskegas på lager, men der er sket en ændring i udvalget. Den blå CGI 2 kg. flaske er udgået permanent og erstattes af blå CGI 3 kg. De øvrige flaskestørrelser er klar til salg fra havnekontoret. se nedenstående,
Har du båd og mangler en havneplads, så er der muligheder nu. Vi har ledige 2,0 - 2,5 - 3,0 - 3.5 - 4,0 - 4,5 - 5,0 M pladser til salg med overtagelse pr. omgående. Har du interesse eller kender du nogle som kunne have interesse så kontakt havnekontoret