Frederiksværk Havn A.m.b.a
Brugernavn:
Adgangskode:

 

Flag regler

Flag regler
Kong Christian den 4. bestemte ved kongelig resolution af 20. maj 1635 at flaget for danske koffardiskibe skulle være stutflaget, de førte splitflaget, men dette var forbeholdt orlogsflåden i fremtiden.
Den kongelige Forordning af 25. marts 1757 bestemmer at danske koffardiskibe der sejler til "Strædet og den Middellandske Sø", det vil sige til Gibraltarstrædet og Middelhavet, skulle vise stutflaget med det kongelige ciffer i en hvid spuns over korsets midte og af en størrelse, som et af de inderste felter. Det var for at undgå forveksling med flagene for Malta og Sovoyen.
Stutflaget med de kongelige monogrammer førtes af danske handelsskibe indtil 1867 i alt i 110 år. Nationalflaget (Lystfartøjer: Yachtflag [split] / Udlejningsbåde: Koffardiflag [firkantet]):
Bør føres længst muligt agter, og gerne højt til vejrs.
Gaffelrig o.lign.: Nederste gaffel/sprydholt på nokken.
Bermudarig: Hvis muligt fra flynderen eller ved øverste sejlpind (ellers som motorbåd).
Motorbåd: Længst agter. Flag og flagspil bør her have en størrelse, så flaget hænger lige over vandet.
Flagtid: ALTID når man er let. Ellers fra solopgang til solnedgang; Dog ALDRIG før 08.00.

Gæsteflag/Gæstestandere:
Styrbord halv fortop:
Sluprig: Under styrbord salling, længst ude.
Ketch/Yawl mv.: Forreste masts styrbord salling, længst ude.
Motorbåde: Styrbord side af signalmasten, længst ude.
Gæstestandere bør altid føres indenfor eller under gæsteflag, men på samme mast.
Flagtid: Sættes efter og nedhales før Nationalflaget

Klubstander:
Styrbord eller bagbord, halv fortop:
Placeringen i forhold til master m.v. er som ovenfor, men med en lille hale.
I hjemmefarvand: Under styrbord salling.
I fremmed farvand: Under bagbord salling.
På Øresund, vil mange have det problem, at bare man har sejlet 1 sm, så er man i en anden sejlklubs "hjemmefarvand", og det vil så være uhøfligt, at føre sin egen stander under styrbord salling. Så er det sikrere, at lade standeren sidde under bagbord salling. Og langt mere høfligt, selvom man ikke er i stand til, at vise den rigtige stander under styrbord salling.


Besøgende :99.716
 
Er sæsonen slut og skal du have båden op og kørt ud af havnen,så kontakt havnekontoret snarrest og så prøver vi at koordinere det med en vognmand. Tlf.: 47721190 / 21224190
Havnens mangeårige medarbejder Tom Larsen nærmere sig tidspunktet hvor han skal til at nyde velfortjente pension og der skal findes en ny assistent. Se nedenstående jobopslag.
Er sejlsæsonen overstået og vil du have båden op og stå på vinterpladsen, så ring eller kom en tur forbi havnekontoret og lad osaftale en dato og tidspunkt.
Havnen har valgt ny leverandør af Diesel og sælge nu SHELL GTL Fuel, som er fremstillet på naturgas der giver en renere forbrænding med mindre røgudvikling, færre skadelige stoffer og er næsten lugtfri. Produktet er biologisk nedbrydeligt. Prisen er fors
FLID, Maritim Turisme og Visit Nordsjælland har udviklet dette koncept i samarbejde med 10 Nordsjællandske havne.
VI mangler hjælp til at forenkle mulighederne for kommunikation andelshavere og A.m.b.a. i mellem, eller sagt med andre ord VI MANGLER FORSAT MANGE E-MAIL ADRESSE til vores andelshavere..
Så er dette års pladsmærke og Frihavnsmærke for 2017 klar til afhentning på havnekontoret.Vi er at træffe på kontoret alle hverdage mellem kl. 12.00-13.00.og i weekenden mellem kl. 10.30-11.30.
Vi har forsat flaskegas på lager, men der er sket en ændring i udvalget. Den blå CGI 2 kg. flaske er udgået permanent og erstattes af blå CGI 3 kg. De øvrige flaskestørrelser er klar til salg fra havnekontoret. se nedenstående,
Har du båd og mangler en havneplads, så er der muligheder nu. Vi har ledige 2,0 - 2,5 - 3,0 - 3.5 - 4,0 - 4,5 - 5,0 M pladser til salg med overtagelse pr. omgående. Har du interesse eller kender du nogle som kunne have interesse så kontakt havnekontoret